6.00 hod - 16.30 hod
Ranní příchod do MŠ nejpozději do 7.50 h.
V projektu jsme zvyšovali kvalitu předškolního vzdělávání, vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti řečové výchovy. Zlepšovali jsme pracovní prostředí pro zajištění logopedické prevence v předškolním vzdělávání, podporovali přirozený a správný vývoj dětské řeci, rozvíjeli komunikativní schopnosti a dovednosti dětí. Cesta k rozvoji motoriky mluvidel a ke správné výslovnosti je didaktický materiál pro rozvoj hrubé a jemné motoriky. Doplnění tělovýchovného, rehabilitačního náčiní a logopedických podpůrných pomůcek. Velmi úzce jsme spolupracovali s rodinou.
Cíl projektu: V posledních letech se neustále zvyšuje počet dětí snarušenou komunikační schopností, proto se naším cílem stalo zaměření na logopedickou prevenci, především na rozvoj správné výslovnosti, rozvoj pasivní i aktivní slovní zásoby, porozumění textu, ale i vybavení mateřské školy podpůrnými prostředky a pomůckami pro činnosti k správné výslovnosti a mluvnímu projevu dětí.
Realizace: Logopedická prevence pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči tím, že u dítěte rozvíjíme slovní zásobu, artikulaci, fonetický sluch a tím následně podporujeme přirozený vývoj řeči. K tomuto rozvoji v předškolním věku patří i rozvoj smyslového vnímání, osvojení přiměřených dovedností, vědomostí a návyků, rozvoj správného mluvního projevu a rozvoj motorických dovedností voblasti hrubé a jemné motoriky.
Důležitý je i rozvoj logického myšlení, upevňování paměťových procesů, rozvoj rytmického cítění a pohybové obratnosti, posilování sebevědomí nenásilným začleňováním do kolektivu prostřednictvím her a pestrou činností, podpora zájmu o společnou komunikaci.
Základní logopedická prevence je prováděna ve všech třídách mateřské školy, průběžně po celý rok a prolíná každodenním programem mateřské školy. Dále pak cíleně v logopedických chvilkách, skupinově.
V letošním roce působí v naší mateřské škole tři logopedické asistentky a další v průběhu podzimních měsíců dokončila akreditovaný kurz „Primární logopedická prevence“.
Preventistky se prostřednictvím nově zakoupených pomůcek, v logopedickém kroužku „Brepta“, věnovaly rozvoji komunikačních schopností a dovedností, a také rozvoji smyslového vnímání dětí. Měly širší škálu možností poskytovat všem dětem, ale především dětem s logopedickými vadami kvalitní podpůrné prostředky. Na nich si děti zkouší a procvičují hrubou motoriku, jemnou motoriku, motoriku mluvidel a to vše postupnými kroky významně přispívá k podpoře rozvoje mluvidel, slovní zásoby jak aktivní tak pasivní a následně ke správné výslovnosti. Nezanedbatelným prvkem je samozřejmě dobrý mluvní vzor všech učitelek.
Velmi úzce spolupracujeme s rodinou, která hraje důležitou roli. Pořádali jsme logopedické odpoledne s rodiči, kde jsme ukázkovými lekcemi předvedli jednotlivé činnosti, které vedou kodstranění narušené komunikační schopnosti. Procvičujeme zde dechová a sluchová cvičení, gymnastiku mluvidel, grafomororická cvičení, cviky pro jemnou i hrubou motoriku
Tato odpoledne zajišťovaly tři kvalifikované učitelky.Projektu se věnovaly trvale 4 učitelky.
Současně zapojujeme rodiče do aktivit naší MŠ formou různých akcí jako je projekt „Pohádková cesta“, „ Andersenova noc“, „ Tvořivá odpoledne s rodiči“ atd.
Pomocí projektu jsme zakoupili pomůcky, které slouží k výše jmenovaným aktivitám.
Byly zakoupeny venkovní podpůrné prostředky, tělocvičné náčiní, rehabilitační pomůcky a různý metodický materiál, logopedické SW, dětské knihy, leporela, smyslové hry a pomůcky a také metodický materiál pro pedagogy.
Vždy bylo velmi kvalifikovaně provedeno zaškolení všech učitelek v MŠ.
V MŠ ve vstupní hale je trvale umístěna informační tabule o tomto programu MŠMT ČR. Zde jsou také vypsané průběžné informace o realizaci daného projektu.
Náš stanovený cíl byl splněn. Hravou formou jsme u dětí rozvíjeli slovní zásobu, děti slyšely a vnímaly správný mluvní vzor. Pomocí stávajících, ale především nových pomůcek jsme u dětí procvičovali gymnastiku mluvidel, nacvičovali dechová cvičení a vedli děti ke správné výslovnosti. Do projektu byly začleněny všechny děti docházející do mateřské školy (100%). Individuálně se řeč rozvíjela za účasti rodičů, v odpoledních hodinách věnovaných dětem s logopedickými vadami s pomocí logopedické asistentky (30dětí).
Projekt MŠMT ČR splnil potřeby pro MŠ, která si tak mohla ztohoto projektu rozšířit materiál, pomůcky a dovybavit školní zahradu.
Projekt přispěl ke zlepšení mluvního projevu dětí, ke zlepšení obratnosti dětí a ke zlepšení logického myšlení dětí.
Zakoupit pomůcky a metodický materiál dle nákupní specifikace (pomůcky a materiál jsou využívány napříč všemi třídami). Vybavenost mateřské školy se tím velmi zlepšila.
Průběžně proškolovat učitelky s novými pomůckami, metodikou a nářadím na rozvoj hrubé i jemné motoriky
Rozšířit a zrealizovat program akcí srodiči – Andersenova noc, Čarodějnice, Pohádková cesta
Úspěšně pokračovat v zavedeném kroužku „Brepta“ (děti společně s rodiči)
Dodržet trvalou aktivitu 4 učitelek
Během trvání projektu probíhaly mezi učitelkami vzájemné hospitace, zaměřené na práci s dětmi s logopedickými vadami, probíhaly diskuze, kterých se účastnili všichni pedagogové bez výjimky. Tím se nám dařilo předávat si nové zkušenosti, poznatky a nápady pro práci s dětmi.
Adresa webové stránky, na které je projekt zveřejněn: www.ms-olgyhavlove.cz
údaje v Kč
Datum zaslání případné vratky:
Datum: 16.12.2016
Jméno a podpis ředitelky/ředitele školy otisk razítka školy
Bc. Jana Vízková
Mateřská škola Olgy Havlové
ul.Kpt. Jaroše 581
432 01 Kadaň
příspěvková organizace
IČO: 70698414
Ředitelka:
Bc. Iveta Králová
Telefon:
+420 474 334 460
Mobilní telefon:
+420 736 613 496
Datová schránka:
8e9kvwm
Email:
1ms@ms-ohavlove.cz
Čím déle vlaštovky u nás v říjnu prodlévají, tím déle pěkné a jasné dny potrvají.
Září a říjen na strakaté kobyle jezdí.